wtorek, 29 października 2013

CIASTO Z CHAŁWĄ


Jakiś czas temu w jakiejś książce kucharskiej natknęłam się na ciasto z chałwą. Bardzo mnie zainteresowało i postanowiłam przyrządzić takie ciasto sama... Oczywiście troszeczkę je zmodyfikowałam do swoich i domowników upodobań :) Ciasto wbrew pozorom łatwe w przygotowaniu, a do tego przepyszne... Rozeszło się w mgnieniu oka, wszystkim bardzo smakowało. Na pewno jeszcze nie raz zrobię :)  Polecam.






Biszkopt:

- 8 jajek
- 1,5 szkl. cukru
- 2 szkl. mąki pszennej
- 2 łyżki kakao
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- szczypta soli

Przygotowanie:
Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy ze szczyptą soli. Dodajemy cukier, ubijamy mikserem na wolnych obrotach, następnie dodajemy po jednym żółtku i ubijamy. Na koniec dodajemy mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i kakao, delikatne mieszamy. Wymieszane ciasto wylewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy ok. 40 min. w 180 st. C.Studzimy.


Masa z jabłek:
- ok. 2 kg jabłek
- 2 galaretki ( najlepsze do jabłek są agrestowe, ale można dodać inne)
- odrobina cukru do smaku

Przygotowanie:
Jabłka obieramy i ścieramy na tartce o grubych oczkach. Włożyć do garnka i usmażyć aż zmiękną, po czym dodać galaretki ( ja dodałam brzoskwiniowe bo takie miałam w domu). Jeśli jabłka są nieco kwaśne po dodaniu galaretek, można wsypać trochę cukru. Masę wystudzić.





Masa chałwowa:
- 1 łyżka mąki pszennej
- 2 łyżki mąki ziemniaczanej
- opakowanie cukru waniliowego
- 4 żółtka
- 1/2 szkl. cukru pudru
- 1 i 1/2 szkl. mleka
- 300 g chałwy waniliowej
- 1 i 1/2 kostki masła

Przygotowanie:

1 szkl. mleka gotujemy z cukrem pudrem i cukrem waniliowym. W pozostałej 1/2 szkl. mleka trzepiemy żółtka, obydwie mąki. Wlewamy na wrzące mleko i gotujemy budyń. Studzimy. Miękkie masło ucieramy do białości, dodajemy po łyżce wystudzonego budyniu. Na koniec dodajemy drobno posiekaną chałwę i miksujemy na gładką masę.

 Upieczony biszkopt przekrawamy na 2 równe części. Pierwszy blat smarujemy połową masy chałwowej. Następnie wykładamy wystudzoną masę z jabłek, na to pozostałą masą chałwową. Przykrywamy drugim blatem ciasta. Wierzch możemy polać polewą z czekolady. Ja  posmarowałam lekko masą z jabłek i posypałam słodkim kakao.







Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz